Wist u dat
  • Wij elke dag van de week op uw mail reageren
  • Wij speciale arrangementen hebben voor grote groepen
  • Voor zakelijke teambuilding of strategie sessies buiten het hoofdseizoen speciale aanbiedingen hebben

Veelgestelde vragen

Kies een categorie om de veelgestelde vragen te bekijken.

FreeSun
Wie is FreeSun

FreeSun is een 100% Nederlandse onderneming. Dynamisch, voortdurend in beweging en continue inspelend op nieuwe marktontwikkelingen. FreeSun is een direct-seller die vakantie`s aan de consument verkoopt via www.freesun.nl en niet via een reisbureau FreeSun organiseert strandvakanties, diverse rondreizen en stedentrips. Wij bieden exclusiviteit, kwaliteit en service op een persoonlijke manier. Naast pakketreizen verzorgen wij aangepaste reizen voor mensen met een beperking, wandel vakanties, wellness kuren en reizen in combinatie met verschillende behandelingen. Mochten er andere wensen zijn dan zijn we altijd bereid om u een persoonlijk advies te geven.

FreeSun is aangesloten bij ANVR, (SGR) Garantiefonds, (SCR) Calamiteitenfonds en Thuiswinkel Keurmerk.

Voor meer informatie:

www.anvr.nl , www.sgr.nl www.calamiteitenfonds.nl en http://www.thuiswinkelkeurmerk.info/

Uiteraard kunt u bij FreeSun 24 uur per dag uw vakantie online boeken. Tijdens de hieronder vermelde openingstijden kunt u telefonisch contact opnemen. Onze reserveringsmedewerkers staan u graag te woord met hulp en aanvullende informatie. U kunt er tevens terecht voor uw reservering, indien u deze niet online kunt of wilt boeken.

Contant gegevens

De telefonische openingstijden van FreeSun zijn:

Maandag t/m vrijdag van 9:00 uur t/m 23:00 uur 
Zaterdag en zondag van 10:00 uur t/m 20:00 uur 

Bedrijfsgegevens


C en F Travel B.V. / FreeSun
Parklaan 63 
2642 JL Pijnacker
T : 015-3642483
F : 087-7849521
E : info@freesun.nl
I : www.freesun.nl

Duurzaam Tourisme

Duurzaam toerisme staat voor vakanties met respect voor mens, dier en natuur. Dit realiseren we door die vakantieproducten te selecteren waarbij rekening wordt gehouden met mens en cultuur, milieu en natuur. Hierbij staan natuurlijk de behoeften van onze gasten centraal. 

Gelukkig staan wij op het gebied van duurzaam toerisme niet alleen. Sinds 2003 zijn alle touroperators die lid zijn van de brancheorganisatie ANVR verplicht om praktische maatregelen voor duurzaam toerisme te nemen. Onze reisorganisatie voldoet ruimschoots aan de gestelde verplichtingen.

U bent een onmisbare schakel om de kwaliteit en het bijzondere karakter van de vakantiebestemmingen te behouden. Zo kunt u blijvend genieten van uw vakanties.

Accommodatie
Hoe laat mag ik in/uit checken?

Het is internationaal vastgelegd dat men de kamer tussen 10 en 12 uur moet verlaten. Op dit tijstip vervalt tevens het recht op eventuele verzorging qua eten en drinken. Een accommodatiehouder is vrij om een bijdrage te vragen voor het gebruik van de faciliteiten en de verzorging nadat u bent uitgecheckt. Ook kan het op enkele bestemmingen voorkomen dat u op de aankomstdag niet voor 12 uur in uw kamer of appartement terecht kunt.

Wanneer is de kinderkorting van toepassing?

Kinderkorting is van toepassing, als een kind als derde persoon op 1 kamer verblijft, met 2 volbetalenden. Bij een familiekamer of Quadroom zit de kinderkorting in de kamerprijs verwerkt. De kinderkortingen worden niet specifiek op de website bij de prijsopbouw vermeld. Het bedrag voor de accommodatie wordt gedeeld door het aantal personen, ongeacht leeftijd.

Wat houdt LG (Logies)in?

Logies houdt in dat alleen de overnachtingen zijn inbegrepen. Maaltijden zijn niet inbegrepen.

Wat houdt LO (logies & ontbijt) in?

De overnachtingen en het ontbijt zijn inbegrepen in uw vakantie. Het ontbijt bestaat over het algemeen uit brood, witte kaas, komkommer, tomaat, vleeswaren, jam, honing en koffie of thee. Het is mogelijk dat voor sommige vleeswaren en of extra´s bijbetaald moet worden.

Wat houdt HP (halfpension) in?

Halfpension wil zeggen logies, ontbijt en diner. Het diner is over het algemeen in buffetvorm, maar kan in rustige periodes vervangen worden door een setmenu. Het diner bestaat over het algemeen uit soep, brood, verschillende salades, verschillende warme vleesgerechten, pasta en rijst.

Wat houdt VP (volpension) in?

Volpension houdt in logies, ontbijt, lunch en diner. De lunch is meestal in buffetvorm en bestaat ook uit verschillende warme en koude gerechten.

Wat houdt AI (All Inclusive) in?

All Inclusive houdt in logies, ontbijt, lunch, diner en drankjes. Op door het hotel vastgestelde tijden zijn de drankjes (lokale alcoholische en non alcoholische drankjes, water, koffie en thee) inbegrepen. In de meeste gevallen bieden de hotels gedurende dag snacks, taartjes en een middernachtsnack aan. Elk hotel bepaalt zijn eigen All Inclusive formule en wat er in begrepen is, FreeSun heeft hier geen invloed op. Voor een up to date beschrijving verwijzen wij u naar onze website en uw accommodatiebeschrijving. Naast de All Inclusive formule bieden sommige hotels een uitgebreidere All Inclusive formule aan (Ultra All Inclusive, Elite All Inclusive, High Class All Inclusive etc). Voor een up to date beschrijving verwijzen wij u naar onze website en uw accommodatiebeschrijving.

Wat is een Quad room?

Een Quad kamer is een standaard (2-persoonskamer) met bijplaatsing van 2 bedden.

Wat is een familiekamer?

Een familiekamer kan bestaan uit 2 aparte kamers met één ingang, twee naast elkaar gelegen kamers met een tussendeur of uit één grote ruimte (waaronder ook een duplexkamer kan vallen).

Wat is een voordeelkamer?

Deze kamers/appartementen zijn over het algemeen gelijk aan de overige kamers/appartementen, echter ligging, inrichting en grootte kan afwijken. Tevens kunnen de kamers zonder balkon of terras zijn of gelegen in het annex gebouw. LET OP: er is een beperkte voorraad van de kamers beschikbaar. Boek dus op tijd op gebruik te kunnen maken van de aantrekkelijke prijzen.

Ik heb een speciaal dieet, kunt u hier rekening mee houden?

Wij kunnen u helaas niet garanderen dat het hotel rekening kan houden met uw dieetwensen. U kunt het best zelf het een en ander meenemen. U dient bij aankomst bij de receptie te vermelden, dat u, of een van uw reisgenoten, een speciaal dieet heeft. Indien u met een luchtvaartmaatschappij vliegt waar maaltijden geserveerd worden, dient u dit zelf bij de airline aan te melden (QX, FQ). Voor luchtvaartmaatschappijen waarbij à la carte gegeten wordt kan er niets geregeld worden (CAI, HV, SHY).

Boeken
Waarom zou ik een reisverzekering afsluiten?

Als u op reis gaat, bent u (en uw spullen) kwetsbaarder dan thuis. U loopt een groter risico om iets kwijt te raken, zaken te beschadigen of bestolen te worden. Het is daarom altijd erg verstandig u te verzekeren tegen diefstal, verlies en schade.

Daarnaast is het van groot belang dat u gedekt bent voor eventuele ziektekosten. De kosten in het buitenland liggen vaak vele malen hoger dan in Nederland, via uw zorgverzekering bent u tot een maximaal bedrag verzekerd wat vaak niet voldoende is om de gemaakte kosten te dekken.

Waarom zou ik een annuleringsverzekering afsluiten?

Als u een annuleringsverzekering heeft, kunt u uw reis kosteloos (de verzekering vergoed dit) annuleren als u daarvoor een geldige reden heeft. Dit geldt ook als u uw reis tussentijds moet afbreken. Reeds betaalde bedragen krijgt u (deels) teruggestort.

Kan ik na boeking mijn reisgegevens nog wijzigen?

Na verzending van uw reserveringsformulier is uw boeking definitief. Indien u na reservering uw reisgegevens zoals de vertrekdatum of het reisgezelschap wilt wijzigen, kunt u dit telefonisch of per e-mail aan ons doorgeven. Hiervoor kunnen wijzigingskosten in rekening gebracht worden.

Wat is bij de prijs inbegrepen?

De vlucht, transfer, accommodatie en alle toeslagen die u heeft uitgezocht.

Kan ik vanuit België boeken?

Ja, u kunt ook vanuit België boeken. Wij vliegen bijna dagelijk vanuit Brussel

Uw rolstoel mee op vakantie?

Indien u gebruik maakt van een rolstoel en deze meeneemt op vakantie verzoeken wij u vriendelijk dit aan te geven bij boeking. Graag vernemen wij van u wat voor een rolstoel het is (inklapbaar, elektrisch etc). Wij zullen er dan zorg voor dragen dat u op de luchthavens de juiste assistentie ontvangt.
Het is echter wel van belang dat u zelf in staat bent het vliegtuig te betreden en plaats te nemen op de stoel. Hetzelfde geldt voor de transferbus. Het cabinepersoneel en onze collega's ter plaatse kunnen en mogen u niet tillen.

Mag ik reizen tijdens mijn zwangerschap?

Zwangere vrouwen mogen t/m week 27 van de zwangerschap reizen zonder doktersverklaring. Vanaf 28 weken t/m 34 weken is reizen alleen mogelijk met een schriftelijke doktersverklaring.
Let op: Deze verklaring mag echter niet ouder zijn dan 7 dagen, op de dag van vertrek. Zwangere vrouwen worden anders uit gezondheidsoverwegingen geweigerd. Tijdens de zwangerschap is het vanaf week 35 niet toegestaan om te vliegen.

Last-minute geboekt? Hoe moet ik betalen?

Als u binnen zes weken voor vertrek (last-minute) een reis boekt, dient u het gehele bedrag in één keer over te maken.

Vlucht
Mijn vlucht is op basis van à la carte. Wat houdt dit in?

Dit is een cateringservice waarbij het cabinepersoneel langs komt met aantrekkelijk geprijsde & uitgebreid assortiment koude - en op de langere vluchten ook warme - snacks of maaltijden en (fris)dranken. Datgene wat u aan boord bestelt, betaalt u direct aan het cabinepersoneel.

Wat zijn de vluchttijden van mijn reservering?

Via mijn boeking op onze site kunt u met uw reserverings -en postcode uw vluchtgegevens bekijken. Indien u bij de vertrek- en/of aankomsttijd 00:01 aantreft of u ziet bijvoorbeeld het vluchtnummer HV000 staan dan betekent dit, dat het exacte vluchtnummer en schematijd nog niet bij ons bekend zijn. Circa 7 dagen voor vertrek zijn uw vluchttijden bekend. De tijden vermeld zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen. Korte termijn wijzigingen van vliegtijden, het vliegtuig of tussenlandingen zijn uitdrukkelijk voorbehouden, in zoverre de algemene aard van de geboekte reis daar niet door aangetast wordt. De algemene aard van de reis wordt als aangetast beschouwd wanneer de waarde of de deugdelijkheid naar de gewoonte of naar de in de overeenkomst opgenomen bepalingen omtrent het doel van de reis opgeheven of verminderd zijn. Dit wordt bepaald aan de hand van de reisduur, de reistijd en de reissom. Het kan voorkomen dat er kort voor uw vertrek of zelfs tijdens uw vakantie nog wijzigingen worden doorgevoerd in uw vluchtschema. Verder kan het voorkomen dat u op de dag van aankomst laat arriveert, terwijl u op de dag van vertrek al weer vroeg moet vertrekken. Dit valt helaas buiten onze invloed en wij kunnen hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

Kan ik ook speciale maaltijden aanvragen voor de vlucht?

Het is helaas niet mogelijk om speciale maaltijden aan te vragen gedurende de vlucht. De meeste luchtvaartmaatschappijen waar wij mee vliegen bieden allen een a la carte service aan.

Uitzonderingen:
-Sun Express biedt maaltijden aan tijdens de vlucht. Tegen bijbetaling kunt u, aan boord en indien voorradig, een speciale maaltijd bestellen.
-Sky Airlines serveert sandwiches, hier kunt u geen speciale maaltijd bestellen.

Wij raden u aan om, in geval van een dieet, zelf iets mee te nemen wat u tijdens de vlucht kunt nuttigen.

Wat is het verschil tussen een charter- en een lijnvlucht?

Bij een chartermaatschappji is het definitieve vluchtschema, onder voorbehoud van wijzigingen, pas 14 dagen voor vertrek bekend. De luchtvaartmaatschappij kan tot de dag van vertrek nog vluchtwijzigingen (route, tijd, vertrekplaats etc.) doorvoeren. Bij een lijndienst is het vluchtschema bij boeking direct bekend en wijzigingen in de dienstregeling komen zelden voor

Hoe laat moet ik inchecken voor mijn vlucht?

U dient voor al onze vluchten minimaal 2 uur voor vertrek in te checken.

Bagage

U mag een stuk handbagage en een stuk ruimbagage mee aan boord nemen per persoon. Ruimbagage mag niet zwaarder zijn dan 20kg en handbagage mag niet zwaarder zijn dan 5kg en mag maximaal de volgende afmetingen hebben: 50 x 40 x 20 centimeter.

Voor extra bagage betaalt u bij Corendon Airlines EUR 7,- per kg. Meer ruimbagage meenemen mag, maar per bagagestuk is het maximale gewicht 32kg. Voor overige maatschappijen informeer bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.

Let op; vanaf 1 april 2014 zullen ruimbagage regels verandren bij Corendon, Transavia en Arkefly. Dit betekend indien u na 1april vertrekt dat u moet betalen voor ruimbagage. Handbagage van 5 kilo is nog steeds gratis. 


Let op: Het is niet toegestaan om opgepompte ballen (bv. voetbal) mee aan boord te nemen als handbagage.

Golfbagage

 Alle overige boekingen dienen voor het vervoer van de golfbag per 1 november 2011 op de luchthaven of vooraf bij Corendon Golf € 15,- per stuk per enkele reis te betalen. De golfbag mag niet zwaarder zijn dan 15 kg per stuk. Bij overschrijding van dit gewicht zal het extra bagage tarief worden toegepast.

 

Let op; strikte regels bij Transavia m.b.t. handbagage per 01 april 2011;

    • Per volwassene/kind is 1 stuk handbagage toegestaan met de maximale afmeting van (L x B x H) 55cm x 35cm x 25cm.
    • Handtassen,aktetassen, laptop- en laptoptassen, foto- en filmapparatuur worden allemaal als 1 stuk bagage gerekend.
    • Het maximale gewicht is 5 kg.
    • Extra bagage bij Transavia EUR 10,- per kilo (kosten per enkele reis).

 

VLOEIBARE MIDDELEN IN DE HANDBAGAGE

Vloeistoffen en gels mag u meenemen in verpakkingen van maximaal 100 ml. Deze verpakkingen mag u alleen meenemen in een doorzichtige plastic zak.Per persoon mag u één doorzichtige plastic zak meenemen, de inhoud van de doorzichtige plastic zak mag niet groter zijn dan 1 liter en moet hersluitbaar zijn. Thermosflessen (leeg of vol) mogen niet worden meegenomen.

Mogen mijn taxfree aankopen mee het vliegtuig in? Alle op EU luchthavens of aan boord van EU luchtvaartmaatschappijen gekochte vloeistoffen zoals dranken en parfum zijn toegestaan indien de vloeistoffen door de winkel of aan boord van het vliegtuig in een tas zijn verpakt en verzegeld. De vloeistoffen zijn aantoonbaar op de dag van de vliegreis zijn gekocht en de zegel van de tas niet is verbroken.

Mag ik medicijnen en babyvoeding meenemen in mijn handbagage? Het is altijd toegestaan om medicijnen en babyvoeding die voor de duur van de reis nodig zijn mee te nemen in uw handbagage. U moet kunnen bewijzen dat u de medicijnen tijdens de reis nodig heeft.

Hieronder volgt een lijst van artikelen die niet zijn toegestaan in verband met de vliegveiligheid aan boord:

RUIMBAGAGE

Volgens richtlijnen van de Europese Unie mogen de volgende voorwerpen niet in het bagageruim van een passagiersvliegtuig worden meegenomen.

  • Explosieven, zoals ontstekingen, slaghoedjes, granaten, mijnen en springstoffen
  • Gassen: propaan, butaan
  • Ontvlambare vloeistoffen, zoals benzine, methanol
  • Ontvlambare vaste stoffen en reactieve stoffen, zoals magnesium, aanmaakblokjes, vuurwerk, seinvuur
  • Oxidatiemiddelen en organische peroxiden, zoals bleekmiddel, reparatiekits voor carrosserieën
  • Toxische of besmettelijke stoffen, zoals rattengif, geïnfecteerd bloed
  • Radioactief materiaal, zoals medicinale of commerciële isotopen
  • Bijtende stoffen, zoals kwik, autoaccu’s
  • Onderdelen van autobrandstofsystemen die brandstof bevatten.

Volgens richtlijnen van de Europese Unie mogen de volgende voorwerpen niet in de cabine van een passagiersvliegtuig worden meegenomen.

VUUR- EN SCHIETWAPENS

Elk voorwerp waarmee een projectiel kan worden afgeschoten of letsel kan worden toegebracht, of dat daarvoor lijkt te kunnen worden gebruikt, waaronder:

  • Alle vuurwapens (pistolen, revolvers, geweren, enz.)
  • Replica en imitatievuurwapens
  • Onderdelen van vuurwapens (m.u.v. telescopische kijkapparaten en vizieren)
  • Luchtdrukpistolen, windbuksen en hagelgeweren
  • Seinpistolen
  • Startpistolen
  • Alle soorten speelgoedvuurwapens
  • BB-guns (ball bearing guns)
  • Industriële niet- en spijkerpistolen
  • Kruisbogen
  • Katapulten
  • Harpoenen en harpoengeweren
  • Slachtpistolen
  • Schok- of schrikapparaten, zoals prikstokken voor vee, ballistisch geleide energiewapens
  • Aanstekers

PUNTIGE/SCHERPE WAPENS (VOORWERPEN)

Puntige of scherpe voorwerpen waarmee letsel kan worden toegebracht, zoals:

  • Bijlen en hakmessen
  • Pijlen en darts
  • Klimijzers
  • Harpoenen en speren
  • IJsbijlen en -priemen
  • IJsschaatsen
  • Knipmessen of stiletto’s met een lemmet van welke lengte dan ook
  • Messen, met inbegrip van ceremoniële messen, met een lemmet van meer dan 6 cm, van metaal of ander materiaal dat sterk genoeg is om als wapen te worden gebruikt
  • Vleesmessen
  • Machetes
  • Open scheermessen (m.u.v. veiligheids- of wegwerpscheermessen waarbij de mesjes in een houder zitten)
  • Sabels, zwaarden en degenstokken
  • Scalpels
  • Scharen en nagelschaartjes
  • Werpsterren
  • Gereedschap dat als steek- of snijwapen kan worden gebruikt, zoals boren en boorijzers, stanleymessen, gereedschapsmessen, alle zagen, schroevendraaiers, breekijzers, hamers, tangen, moer- en steeksleutels, soldeerapparaten 

STOMPE VOORWERPEN

Elk stomp voorwerp waarmee letsel kan worden toegebracht, zoals:

  • Honk- en softbalknuppels
  • Harde en buigzame knuppels of stokken, zoals gummiknuppels, ploertendoders, wapenstokken
  • Cricket bats
  • Golfstokken
  • Hockeysticks
  • Lacrossesticks
  • Peddels voor kajak of kano
  • Skateboards
  • Biljart-, snooker- en poolkeus
  • Vishengels

Uitrusting voor vechtsporten, zoals boksbeugels, stokken, knuppels, vlegels, num-chucks, kubatons, kubasaunts

EXPLOSIEVEN EN ONTVLAMBARE STOFFEN

Alle explosieve of licht ontvlambare stoffen die een gevaar vormen voor de gezondheid van de passagiers en de bemanning of voor de veiligheid van het vliegtuig of eigendommen, zoals:

  • Munitie
  • Slaghoedjes
  • Ontstekingsmechanismen en lonten
  • Springstoffen en explosieven
  • Replica of imitatiespringstoffen of -explosieven
  • Mijnen en ander explosief militair materiaal
  • Alle soorten granaten
  • Gas en gasflessen, zoals butaan, propaan, acetyleen, zuurstof in grote hoeveelheden
  • Vuurwerk of seinvuur in alle vormen (met inbegrip van voetzoekers en klappertjes)
  • Andere dan veiligheidslucifers
  • Rookgranaten of -patronen
  • Ontvlambare vloeibare brandstof, zoals benzine, dieselolie, aanstekerbrandstof, alcohol, ethanol
  • Verfspuitbussen
  • Terpentine en verfverdunner
  • Alcoholische dranken met een alcoholpercentage van meer dan 70% (140% proof)

CHEMISCHE EN TOXISCHE STOFFEN

Alle chemische of toxische stoffen die een gevaar vormen voor de gezondheid van de passagiers en de bemanning of voor de veiligheid van het vliegtuig of eigendommen, zoals:

  • Zuren en alkalies, zoals 'natte' batterijen die kunnen lekken
  • Bijtende middelen of bleekmiddelen, zoals kwik, chloor
  • Uitschakelingsmiddelen in spuitbus, zoals mace, pepperspray, traangas
  • Radioactief materiaal, zoals medicinale of commerciële isotopen
  • Gifstoffen
  • Besmettelijk of biologisch gevaarlijk materiaal, zoals geïnfecteerd bloed, bacteriën en virussen
  • Materiaal dat spontaan kan ontvlammen of ontbranden
  • Brandblussers

 

INVOERRECHTEN

 

Als u voor meer dan € 175,- aan goederen meeneemt, moet u belasting betalen. Een buitenlandse reis is vaak het moment om cadeaus of andere artikelen te kopen. Het is dan wel goed om te weten wat de regels zijn. Voor alle goederen die u van buiten de EU naar Nederland meeneemt, geldt dat u voor maximaal € 430,- per persoon belasting vrij mag invoeren. Als dat bedrag hoger is, dan moet u invoerrechten en BTW betalen. Voor tabak en alcoholische dranken gelden ook hoeveelheid-beperkingen. Neemt u meer mee, dan moet u invoerrechten, omzetbelasting en accijns betalen. Er zijn trouwens ook goederen die helemaal niet mogen worden ingevoerd, zoals beschermde dier- en plantensoorten, drugs en wapens. Doet u dat wel, dan worden de goederen in beslag genomen. Daarnaast riskeert u een hoge boete. Kijk voor meer informatie op www.douane.nl.

NAGEMAAKTE ARTIKELEN

Het is verboden om nagemaakte artikelen mee te nemen en in te voeren in Nederland. De Douane neemt deze artikelen in beslag en u krijgt een boete.

Merkartikelen worden nagemaakt met als doel mee te liften op het succes van dat merkartikel (intellectuele eigendomsfraude). Veel voorkomende artikelen die worden vervalst zijn schoenen, kleding, tassen, dure horloges, illegaal gekopieerde cd's en dvd's en parfum. Als handelaren in het buitenland u voor extreem lage prijzen zogenoemde merkartikelen aanbieden, kunt u er bijna altijd van uitgaan dat het om illegale handel gaat of om namaak.

Uitzondering Het meenemen en invoeren van nagemaakte artikelen is verboden. Maar u mag voor eigen gebruik toch een zeer kleine hoeveelheid nagemaakte artikelen zelf meenemen. In de tabel hieronder staat hoeveel u van welke soort nagemaakte goederen toch mee mag nemen (volgens de richtlijn van het Openbaar Ministerie). Als de Douane per goederensoort meer aantreft in uw bagage dan in de tabel hieronder, dan neemt de Douane alle goederen van die goederensoort in beslag en krijgt u een boete.

Nagemaakte artikelen die u ondanks het verbod toch mag meenemen: horloges 3 stuks, parfums/Eau de toilette 250 ml, muziek cd's en dvd's 3 stuks (alleen als het verschillende titels zijn), geen software en games, overige goederen (Zoals bijvoorbeeld kleding en speelgoed) 3 stuks/paar.

Let op! Deze uitzondering geldt alleen als u de goederen zelf meeneemt als reiziger. Komen nagemaakte goederen per post- of koeriersbedrijf in Nederland aan, dan worden de nagemaakte goederen in beslag genomen en kunt u worden vervolgd.

AANGIFTEPLICHT VOOR CONTANT GELD

 

Op reis met € 10.000:

De Europese Unie (EU) wil het witwassen van geld, het financieren van terroristische activiteiten en andere criminele activiteiten aanpakken. De aangifteplicht in Verordening Liquide middelen is één van de maatregelen die de EU in de strijd hiertegen heeft genomen. Iedereen die van en naar de Europese Unie reist met € 10.000 of meer aan contant geld, moet met ingang van 15 juni 2007 aangifte doen bij de Douane.

Toeristen die een cruise maken, bemanningsleden van vliegtuigen: iedereen die de Europese Unie binnenkomt of verlaat met € 10.000 of meer aan liquide middelen, moet aangifte doen bij de Douane. Een koffer vol bankbiljetten is het duidelijkste voorbeeld van liquide middelen. Maar ook alle andere waardepapieren zonder naam ('aan toonder') vallen onder de aangifteplicht. Bekende voorbeelden hiervan zijn aandelen en obligaties.

De aangifteplicht geldt voor iedereen die liquide middelen vervoert, ongeacht de vraag wie eigenaar is. Iemand die in opdracht van een derde een pakket aandelen vervoert, valt ook onder de aangifteplicht.

Wat is 10.000 € waard:

Degene die liquide middelen meeneemt, moet zelf in de gaten houden hoeveel die waard zijn in euro's. Voor eurobiljetten is die rekensom natuurlijk sneller gemaakt dan bij Amerikaanse dollars of een stapel aandelen. Mensen die liquide middelen vervoeren, zullen die liefst de hele reis bij zich willen houden. Als handbagage dus. Wie wil immers het risico lopen dat een medepassagier hun tas of koffer van de bagageband plukt? Of erger: dat die ergens onderweg blijft steken. Dat neemt niet weg dat ook liquide middelen in de ruimbagage onder de aangifteplicht vallen. Kortom: de aangifteplicht is van toepassing op liquide middelen in álle bagage.

Aangifte doen:

Reizigers moeten aangifte doen zodra ze de EU binnenkomen of verlaten.

Maatregelen:

Mensen die niet aan de aangifteplicht voldoen, riskeren dan ook een boete of gevangenisstraf. Daarnaast kan de Douane liquide middelen in bewaring nemen, als reizigers niet direct de vereiste informatie verstrekken. Tot slot is het goed te weten dat naast de aangifteplicht van de Verordening in sommige EU-landen nog andere regels voor het vervoer van contant geld van toepassing zijn. Houd daar bij het plannen van uw reizen rekening mee. Meer informatie:www.douane.nl.

Is het vervoer van en naar het hotel inbegrepen?

Indien u een pakketreis (vlucht + hotel onder een boekingsnummer) bij ons heeft geboekt, is het vervoer van de luchthaven naar het hotel en van het hotel naar de luchthaven inbegrepen. U wordt verwelkomd door de reisleider op de luchthaven met een bordje van FreeSun.

Ik wil medische bagage meenemen, kan dat?

Medische bagage moet worden doorgegeven aan de luchtvaartmaatschappij. U dient in het bezit te zijn van een doktersverklaring.

Ik heb overbagage, moet ik daarvoor bijbetalen?

Als u meer dan 20 kilo per persoon meeneemt, kan een luchtvaartmaatschappij hier extra kosten voor berekenen. Dit varieert van 7 euro tot 10 euro per kilo per enkele reis per luchtvaartmaatschappij. Een baby heeft geen recht op vrije bagage. De genoemde tarieven kunnen altijd wijzigen.

Hoe moet ik herbevestigen?

Indien u een pakketreis heeft geboekt (vlucht, transfer, hotel) hoeft u geen vluchten te herbevestigen. Mocht er een wijziging zijn voor de heenvlucht, dan wordt u door ons geïnformeerd. Een dag voor de terugvlucht komt er op het informatiebord van uw accommodatie te hangen, welke tijd uw terugvlucht heeft, en hoe laat u klaar dient te staan voor de transfer. Heeft u alleen een vlucht geboekt, dan bevestigt u alleen de terugvlucht. U moet dan 48 uur voor vertrek contact op nemen met FreeSun.nl

Vanaf welke leeftijd heeft een kind een eigen stoel in het vliegtuig

Vanaf 2 jaar (24 maanden).

Reisdocumenten
Welke reisdocumenten heb ik nodig? En geldt er op mijn bestemming een visumplicht?

Graag attenderen wij u erop dat uw paspoort of nationale identiteitskaart minimaal 6 maanden bij binnenkomst in Turkije geldig moet zijn. Controleert u alstublieft de geldigheid van uw paspoort of identiteitskaart. Dit is van toepassing voor mensen met de Nederlandse nationaliteit. Voor andere nationaliteiten verwijzen wij u naar de Turkse ambassade of consulaat.

Daarnaast adviseren wij u uw visum via www.evisa.gov.tr van te voren te kopen aangezien dit een goedkopere optie is dan wanneer u uw visum op de luchthaven in Turkije koopt.

Ik heb een losse vlucht geboekt, wanneer ontvang ik mijn tickets?

Tickets worden in de regel ongeveer 5 dagen voor vertrek per e-mail verzonden.

Bij Last-Minute reserveringen of wanneer het definitieve vluchtschema nog niet bekend is worden de tickets korter voor vertrek per e-mail verzonden.

Ik heb een pakketreis geboekt, wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?

De reisbescheiden worden ongeveer 1 week voor vertrek per email toegestuurd. U ontvangt twee emails. Een met de vliegtickets ( 3 per persoon), en 1 met het accommodatievoucher ( 3 per kamertype). Deze kunt u uitprinten, hier kunt u mee reizen. Transfers zitten inbegrepen, hier ontvangt u geen documenten voor. Voor de transfer van het vliegveld naar het hotel kunt u zich buiten melden. U wordt dan de juiste transferbus gewezen. Voor de transferbus terug, vindt u 1 dag voor vertrek op het informatiebord in het hotel, hoe laat u wordt opgehaald. De transfers zijn gekoppeld aan uw

Hoe moet ik mijn reisdocumenten uitprinten?

U dient uw reisbescheiden uit te printen en los te knippen. Het maakt niet uit of u in kleur, of zwart/wit print.

Ik heb een vraag over mijn achternaam?

Voorvoegsels worden aan de achternaam vast geschreven. Dit voorkomt dat het verkeerd op het ticket wordt geprint. Als u alleen een meisjesnaam heeft opgegeven, dan is dat altijd correct. U mag uiteraard ook uw getrouwde naam opgeven, deze dient dan wel in het paspoort vermeld te staan.

Ik heb mijn tickets per mail ontvangen, ontvang ik nu geen kofferlabels?

U ontvangt geen kofferlabels meer.

Kan ik online inchecken?

U kunt 1 dag van te voren online inchecken bij Transavia.com indien u een vlucht heeft geboekt met Transavia (HV). Alle andere luchtvaartmaatschappijen bieden geen mogelijkheid online in te checken.

Kan ik van te voren mijn vluchtstoel reserveren of extra beenruimte stoelen reserveren?

Wij kunnen geen stoelreserveringen maken. Bij Transavia (HV) kunt u 1 dag voor vertrek inchecken. Bij Corendon Airlines (CAI) kunt u bij het inchecken vragen om een stoel op de eerste rij of bij de nooduitgang. Hier betaalt u 15 euro per persoon per enkele reis voor, mits deze plaatsen nog beschikbaar zijn. Een stoel reserveren bij de nooduitgang is niet mogelijk voor zwangere vrouwen, passagiers met baby’s, alleenreizende kinderen, corpulente passagiers, passagiers met gezondheidsproblemen, passagiers met een verstandelijke of lichamelijke handicap, passagiers met vliegangst, passagiers die de Nederlandse en/of Engelse en/of Turkse taal niet machtig zijn.

Wat is de procedure als ik mijn reisdocumenten vergeet?

U bent zelf verantwoordelijk voor het in bezit hebben van de juiste reisdocumenten. Indien tijdens de incheckprocedure blijkt dat u niet over juiste de reisdocumenten beschikt of helemaal geen reisdocumenten in bezit heeft, kan de uitvoerende maatschappij kosten in rekening brengen voor het alsnog uitprinten van de reisdocumenten.

Indien uw vlucht wordt uitgevoerd door Corendon Airlines heeft geen vliegtickets nodig. U heeft dan alleen een geldig paspoort nodig om in te checken.

Zekerheden
Wat houdt SGR Garantie fonds in?

Onze organisatie is aangesloten bij het SGR Alle door ons aangeboden reizen vallen daarom onder de garantie van het SGR. Deze garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is zijn vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorggedragen voor de terugreis. Indien u niet rechtstreeks boekt bij een SGR-reisorganisator, bevelen wij u aan om uw reis te boeken bij een SGST aangesloten reisbureau of reizenverkopende bank. Meer informatie kunt u vinden op de website van de SGR (www.sgr.nl).

Wat is annuleringsverzekering?

Voor de voorwaarden van uw annuleringszekering, afgesloten bij onze verzekeringspartner Allianz Global Assistance, klik hier (PDF).

Wat is reisverzekering?

Voor de voorwaarden van uw reisverzekering, afgesloten bij onze verzekeringspartner Allianz Global Assistance, klikhier (PDF).

Klachten
Wat moet ik doen in geval van onvolkomendheden ?

Indien u op uw bestemming een fout of onvolkomenheid constateert, dan dient u daar direct melding van te maken bij de verstrekker van de dienst (bijvoorbeeld het hotel), bij de reisleiding of bij de lokale vertegenwoordiger van de reisorganisatie. Als de tekortkoming ook dan nog niet binnen redelijke termijn tot tevredenheid is opgelost en afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis en dus aanleiding geeft tot een klacht, dient u deze zo spoedig mogelijk schriftelijk te melden bij de reisleiding (klachtenrapport), of, indien dit onmogelijk is, bij de reisorganisator. Als een klacht niet bevredigend wordt opgelost, moet deze uiterlijk binnen een maand na terugkeer in Nederland schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend bij het boekingskantoor. Klachten buiten deze termijn ingediend, worden door ons niet in behandeling genomen.

FreeSun verzorgt reizen naar: